Ons pedagogisch klimaat
Het pedagogisch klimaat is op Ariane de Ranitz voor leerlingen veilig. Dat voel je gelijk als je de school inloopt. Het blijkt ook uit de resultaten van de enquête over schoolveiligheid. Leerlingen geven ons een dikke 8, wat betekent dat ze zich veilig voelen.
Er is op Ariane de Ranitz veel ruimte voor plezier, gezelligheid en avontuur. Binnen het team is onderlinge communicatie belangrijk, er is veel aandacht voor professionele en opbouwende feedback. Doordat we de leerlingen heel persoonlijk benaderen, hen helpen in de onderlinge interactie, ook als het even spannend is, houden we het pedagogisch klimaat op peil.
Het denken in kansen door de klassenteams, de IB’ers, de ondersteuners en de collega’s van De Hoogstraat, is een herkenbaar basiselement voor ons pedagogisch klimaat.
Leerlingen krijgen les in sociaal-emotionele ontwikkeling. We doen dit met de leerlijn handicapbeleving (gewoon iets anders) en Rots en Water. Ook geven we les in burgerschap en oefenen we elke dag met elkaar de vaardigheden die in het leven nodig zijn.